Kalustosuojavaunun kokoaminen

Kalustosuojavaunun runko asennettiin peruspilareiden varaan siten etteivät renkaat painu. Runko ja peruspilarit ovat ruuviliitoksin, että ne on tarvittaessa ja vaunua siirrettäessä helppo irrottaa.

Seinäelementit nostettiin rungon päälle

Seinäelementtien varaan asennettiin kattoniskaset, ruode- ja räystäslaudat

Katon ristimitta tarkistettiin ja kattopellit asennettiin

Pariovet ja riippulukko asennettiin kalustosuojavaunun toiseen päähän

Lopuksi asennettiin lattia ja tehtiin viimeistelytyöt

Kalustosuojavaunu valmis ja toiminta jatkuu

Kalustosuojavaunun osien viimeistely

Kalustosuojavaunun seinäelementit laudoitettiin valmiiksi ennen siirtoa kentälle.

Kalustosuojavaunun seinäelementtien viimeistely

Kpl- tavarakärryn runko muunnettiin sopivaksi kalustosuojavaunun rungoksi ja pintakäsiteltiin ruosteenestokotelosuoja-aineella ja venetervalla

Kalustosuojavaunun runko ja seinäelementit siirrettiin kentälle traktorilla ja puutavarakuormaimella

Hiekan ajo

Tulotielle ja uudelle kenttäalueelle ajettiin hienoa hiekkaa

Tulotie ja uusi kenttäalue tasattiin traktorin etukuormaimeen asennetulla perälevyllä

Kesantoleikkurin hankinta

Hankkeen muuttuessa siihen sisältyi kesantoleikkurin hankinta. Se hankittiin elokuussa 2024.

Kentän ympäristö pidetään siistinä ja lyhyeksi leikattuna kesantoleikkurilla

Ojien perkaus

Kesäkuussa 2024 tehtiin peltoalueella mittavat kunnostustyöt.

Peltoalueen avo-ojien reunat raivattiin pajuista kaivinkoneella ja energia puukouralla. Pajut ja kantojuurakot ajettiin pelto-alueelta pois.

Risut poistettu avo-ojien reunoilta

Peltoalueen avo-ojat perattiin kaivinkoneella ja perkausmaat ajettiin traktorilla pois

Avo-ojan perkaus loppusuoralla

Tulotien varren avo-oja perattu

Varikko-alueen takana oleva avo-oja perattu

Hankemuutos

RC Hietaneva ry on hakenut muutosta hankkeelle Hietaneva UAS Infra 8.9.2023.

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on hyväksynyt muutoshakemuksen 28.9.2023

Hyväksytään haetut muutokset toimenpiteisiin ja kustannuksiin perusteluineen:
-kesantoleikkurin hankinta sisällytetään hankkeeseen ja vastaavasti kalustosuojavaunuun suunniteltuja sää- ja latausasema jätetään pois
-kiitotien mitat ja muoto muuttuvat
-talkootyön suunnitelmaa on täsmennetty
-kokonaiskustannusarvio pysyy ennallaan
Toimintaryhmä on hyväksynyt muutokset. Kustannusten kohtuullisuus on selvitetty kesantoleikkurin osalta rittävällä tavalla.
Muutospäätöksellä hyväksytään haettu jatkoaika 30.9.2024 saakka perusteluineen.

Kalustosuojavaunun seinäelementtien rakentaminen

Kalustosuojavaunun seinäelementit saatiin suunniteltua ja rakennettua syyskuun aikana. Elementit rakennettiin siten, että ne on helppo kentällä koota kalustosuojavaunun rungon päälle.

Sivuseinäelementti

Sivuseinäelementit

Seinäelementit koeasennettuna

Aces Finland ry Rc Aircombat II 27.8.2022

Aces Finland ry järjesti Hietanevan lennokkikentällä jo toiset RC Aircombat kisat. Kisapäivä oli pilvipoutainen ja WW II koneilla ajettiin kolme kahden heatin kierrosta ja finaali. Heatissa oli kerralla aina kuusi konetta taistelemassa keskenään kaikki kaikkia vastaan. WW2 finaalissa taisteli seitsemän konetta. WW1 luokassa ajettiin aluksi neljällä ja lopuksi kolmella koneella kaksi heattia. Kisat saatiin pakettiin hyvissä ajoin iltapäivällä klo 15 aikoihin ja reilusti ennen sadetta.

Kalustoa varikolla

Corsair
Brewster
Mitsubishi Reppu

Alkulämmittelyt Polikarpov I-16 ”Ratalla”

WW2 Kierros 1, Heat 1

WW2 Kierros 1, Heat 2

WW2 Kierros 2, Heat 1

WW2 Kierros 2, Heat 2

Voittajaehdokas totisena

WW2 Kierros 3, Heat 1

WW2 Kierros 3, Heat 2

WW2 Finaali

WW2 Mitalistit

Vasemmalta 1. Mikko Eirola Oulu 2. Ismo Sironen Tampere 3. Pasi Korhonen Sotkamo

WW1 Heat 1

WW1 Heat 2

Tulokset

Edellinen aircombat kisa;

https://www.hietaneva.fi/aces-finland-ry-rc-aircombat-18-6-2022/

Lennätysopetus käynnistyi elokuussa 2022

Oppilas ja opettaja lennättävät opetusradiolla, jotka ovat kytketty toisiinsa opetuskaapelilla.

Kesälomakiireet on ohi ja lapset ovat aloittaneet koulun. Nyt aikuisilla mielilläkin on omaa aikaa ja päästiin aloittamaan rc-lennokkien lennätyskoulutuksen. Elokuussa on mitä parhaimmat säät rc-lennokkiharrastuksen opiskeluun ja lennokkien lennätykseen.

Rc-lennätyskoulutuksessa käytetään kaksoisohjaimia, jossa opettajan ja oppilaan radiolähettimet ovat kytketty opetuskaapelilla yhteen. Opettaja neuvoo oppilaalle rc-lennokin ohjausliikkeiden periaatteet. Lennätykoulutus aloitetaan siten, että opettaja ottaa rc-lennokin ilmaan ja opettaa oppilaan ottamaan vähin erin lennokin ohjauksen haltuun. Oppilaan tehdessä virheliikkeen opettaja ottaa lennokin haltuun omille radio-ohjaimelleen. Näin estetään helposti mahdolliset tulevat vauriot. Lennätysopetusta harjoitellaan oppilaan kanssa niin paljon, että hän voi itsenäisesti lennättää opetuslennokkia ja sen jälkeen turvallisesti omaa lennokkia.

Lennätysopettajan ja -oppilaan opetuskalustoa.

Kerho onnistui hankkimaan rc-lennätykseen sopivaa käytettyä ja edullista koulutuskalustoa alkukesän aikana. Opetuskaluston hankintaan saatiin viime vuoden syksyllä Alajärven kaupungilta avustus, jolla voitiin hankkia kerholle opetusradio, -kaapelit ja -lennokki. Kerhon varoilla on hakittu muut siihen tarvittava kalusto.

Jos haluat päästä kokeilemaan rc-lennokkien lennätystä, niin ota yhteyttä

Aces Finland ry Rc Aircombat 18.6.2022

Mitsubishi A7M Reppu lähti taisteluun.

Aces Finland ry järjesti Hietanevan lennokkikentällä RC Aircombat kisat. Kisapäivä oli vähän sateinen, mutta WW II koneilla saatiin ajettua läpi kolme heattia ja finaali. Heatissa oli kerralla aina viisi konetta taistelemassa keskenään kaikki kaikkia vastaan.

AirCombat-taistelulennokit ovat radio-ohjattuja ja niissä on 2,5 – 4,0 cm3 hehkutulppamoottori tai vastaava sähkömoottori.

Koneiden kärkiväli on noin 1m ja koneet painavat 700 – 1500g. Koneiden tulee olla suunnilleen WWI ja WWII -hävittäjäkoneiden esikuvan mukaisia. AirCombatissa kilpaillaan molempien maailmansotien konetyyppien luokissa.

Lue lisää AirCombat- infoa

Heat 1

Valmisteluja

Taistelukoneita valmistellaan ensimäiseen erään.
Kohta tuloo lähtö.
Hälyytys. Aikaa on enää vähän.

Lähtö

Ja sitten menoksi.
Kaikki viisi konetta on saatu ilmaan ja taistelu alkaa.

Laskuja

Corsair säilyi ehjänä ensimäisestä erästä.
Skyraiderilla saatiin runsaasti katkoja aikaan.
Hien ajoi kolarin taistelun melskeessä.
Brewsterin siipi katkesi.
Kisan lälkeen tuhoutuneet ja laskeutuneet koneet noudettiin varikolle.
Reppu väisti perunapeltoon.

Heat 2

Valmisteluja

Varakone otetaan käyttöön ja siihen vastaanottimen asennus nopeasti.
Kone valmiina taisteluun, odottelua.
Kaverilta radio ja vastaanotin lainaksi ja niiden asennus varakoneeseen.
Saabiin striimeri perään kiinni.
Mitsubishi Reppu odottaa lähtöä hangaarissaan.
Brewster valmiina lähtöön.

Lähtö

Toisen heatin lähtöä odotellaan.
Toisen heatin lähtö. Jokaisella kisailijalla oli oma tuomari, joka seurasi koneen tapahtumia ja otti lentoajan.

Laskuja

Voittajaehdokkaalta loppui akku.
Corsair laskeutui kiitotielle hyvin.
Saab tuli ehjänä laskuun.
Katkoja on saatu reilusti ja niillä mennään finaaliin.
Saab otti laskussa vähän multaa, mutta ehjänä selvittiin.
Skyraider oli tehokas keräämään vihollisen striimereitä.
Paluu lähtöpaikalle.

Heat 3

Lähtö

Kaikki valmista?
Tomi lähettää Mikon FW190.

Hellcat ajoi ilmassa kolarin.
Skyraiderille tuli voittoja ja kolari.
Corsair joutui pinnoissa väistöliikkeestä kaurapeltoon.
Corsairin nokan puhdistus ja uusi potkuri vaan, niin sitten jo taas mennään.

Final

Finaalin voittajaehdokaan Brewster otti edellisessä erässä vähän multaa nokkaansa.

Lähtö

Saabin sivuperäsin jäi finaalin taistelussa oikealle ja oli helppo maali muille, mutta selvittiin.
Skyraiderin sähkömoottori kävi niin kuumana, että kiinnitykset sulivat.
Mitalistit vasemmalta, 3. Kimmo Välivainio Vaasa, 1. Petri Sironen Tampere, 2. Mikko Eirola Oulu
Kisan päätteeksi kenttäpitzzeria aloitti toiminnan.
Aircombat WW2 kisan lopputulokset.