Aces Finland ry Rc Aircombat II 27.8.2022

Aces Finland ry järjesti Hietanevan lennokkikentällä jo toiset RC Aircombat kisat. Kisapäivä oli pilvipoutainen ja WW II koneilla ajettiin kolme kahden heatin kierrosta ja finaali. Heatissa oli kerralla aina kuusi konetta taistelemassa keskenään kaikki kaikkia vastaan. WW2 finaalissa taisteli seitsemän konetta. WW1 luokassa ajettiin aluksi neljällä ja lopuksi kolmella koneella kaksi heattia. Kisat saatiin pakettiin hyvissä ajoin iltapäivällä klo 15 aikoihin ja reilusti ennen sadetta.

Kalustoa varikolla

Corsair
Brewster
Mitsubishi Reppu

Alkulämmittelyt Polikarpov I-16 ”Ratalla”

WW2 Kierros 1, Heat 1

WW2 Kierros 1, Heat 2

WW2 Kierros 2, Heat 1

WW2 Kierros 2, Heat 2

Voittajaehdokas totisena

WW2 Kierros 3, Heat 1

WW2 Kierros 3, Heat 2

WW2 Finaali

WW2 Mitalistit

Vasemmalta 1. Mikko Eirola Oulu 2. Ismo Sironen Tampere 3. Pasi Korhonen Sotkamo

WW1 Heat 1

WW1 Heat 2

Tulokset

Edellinen aircombat kisa;

https://www.hietaneva.fi/aces-finland-ry-rc-aircombat-18-6-2022/

Lennätysopetus käynnistyi elokuussa 2022

Oppilas ja opettaja lennättävät opetusradiolla, jotka ovat kytketty toisiinsa opetuskaapelilla.

Kesälomakiireet on ohi ja lapset ovat aloittaneet koulun. Nyt aikuisilla mielilläkin on omaa aikaa ja päästiin aloittamaan rc-lennokkien lennätyskoulutuksen. Elokuussa on mitä parhaimmat säät rc-lennokkiharrastuksen opiskeluun ja lennokkien lennätykseen.

Rc-lennätyskoulutuksessa käytetään kaksoisohjaimia, jossa opettajan ja oppilaan radiolähettimet ovat kytketty opetuskaapelilla yhteen. Opettaja neuvoo oppilaalle rc-lennokin ohjausliikkeiden periaatteet. Lennätykoulutus aloitetaan siten, että opettaja ottaa rc-lennokin ilmaan ja opettaa oppilaan ottamaan vähin erin lennokin ohjauksen haltuun. Oppilaan tehdessä virheliikkeen opettaja ottaa lennokin haltuun omille radio-ohjaimelleen. Näin estetään helposti mahdolliset tulevat vauriot. Lennätysopetusta harjoitellaan oppilaan kanssa niin paljon, että hän voi itsenäisesti lennättää opetuslennokkia ja sen jälkeen turvallisesti omaa lennokkia.

Lennätysopettajan ja -oppilaan opetuskalustoa.

Kerho onnistui hankkimaan rc-lennätykseen sopivaa käytettyä ja edullista koulutuskalustoa alkukesän aikana. Opetuskaluston hankintaan saatiin viime vuoden syksyllä Alajärven kaupungilta avustus, jolla voitiin hankkia kerholle opetusradio, -kaapelit ja -lennokki. Kerhon varoilla on hakittu muut siihen tarvittava kalusto.

Jos haluat päästä kokeilemaan rc-lennokkien lennätystä, niin ota yhteyttä

Aces Finland ry Rc Aircombat 18.6.2022

Mitsubishi A7M Reppu lähti taisteluun.

Aces Finland ry järjesti Hietanevan lennokkikentällä RC Aircombat kisat. Kisapäivä oli vähän sateinen, mutta WW II koneilla saatiin ajettua läpi kolme heattia ja finaali. Heatissa oli kerralla aina viisi konetta taistelemassa keskenään kaikki kaikkia vastaan.

AirCombat-taistelulennokit ovat radio-ohjattuja ja niissä on 2,5 – 4,0 cm3 hehkutulppamoottori tai vastaava sähkömoottori.

Koneiden kärkiväli on noin 1m ja koneet painavat 700 – 1500g. Koneiden tulee olla suunnilleen WWI ja WWII -hävittäjäkoneiden esikuvan mukaisia. AirCombatissa kilpaillaan molempien maailmansotien konetyyppien luokissa.

Lue lisää AirCombat- infoa

Heat 1

Valmisteluja

Taistelukoneita valmistellaan ensimäiseen erään.
Kohta tuloo lähtö.
Hälyytys. Aikaa on enää vähän.

Lähtö

Ja sitten menoksi.
Kaikki viisi konetta on saatu ilmaan ja taistelu alkaa.

Laskuja

Corsair säilyi ehjänä ensimäisestä erästä.
Skyraiderilla saatiin runsaasti katkoja aikaan.
Hien ajoi kolarin taistelun melskeessä.
Brewsterin siipi katkesi.
Kisan lälkeen tuhoutuneet ja laskeutuneet koneet noudettiin varikolle.
Reppu väisti perunapeltoon.

Heat 2

Valmisteluja

Varakone otetaan käyttöön ja siihen vastaanottimen asennus nopeasti.
Kone valmiina taisteluun, odottelua.
Kaverilta radio ja vastaanotin lainaksi ja niiden asennus varakoneeseen.
Saabiin striimeri perään kiinni.
Mitsubishi Reppu odottaa lähtöä hangaarissaan.
Brewster valmiina lähtöön.

Lähtö

Toisen heatin lähtöä odotellaan.
Toisen heatin lähtö. Jokaisella kisailijalla oli oma tuomari, joka seurasi koneen tapahtumia ja otti lentoajan.

Laskuja

Voittajaehdokkaalta loppui akku.
Corsair laskeutui kiitotielle hyvin.
Saab tuli ehjänä laskuun.
Katkoja on saatu reilusti ja niillä mennään finaaliin.
Saab otti laskussa vähän multaa, mutta ehjänä selvittiin.
Skyraider oli tehokas keräämään vihollisen striimereitä.
Paluu lähtöpaikalle.

Heat 3

Lähtö

Kaikki valmista?
Tomi lähettää Mikon FW190.

Hellcat ajoi ilmassa kolarin.
Skyraiderille tuli voittoja ja kolari.
Corsair joutui pinnoissa väistöliikkeestä kaurapeltoon.
Corsairin nokan puhdistus ja uusi potkuri vaan, niin sitten jo taas mennään.

Final

Finaalin voittajaehdokaan Brewster otti edellisessä erässä vähän multaa nokkaansa.

Lähtö

Saabin sivuperäsin jäi finaalin taistelussa oikealle ja oli helppo maali muille, mutta selvittiin.
Skyraiderin sähkömoottori kävi niin kuumana, että kiinnitykset sulivat.
Mitalistit vasemmalta, 3. Kimmo Välivainio Vaasa, 1. Petri Sironen Tampere, 2. Mikko Eirola Oulu
Kisan päätteeksi kenttäpitzzeria aloitti toiminnan.
Aircombat WW2 kisan lopputulokset.

VL Pyryn ensilento, videoita

Jukka Pikkusaari Lapualta on suunnitelut ja rakentanut mallilennokin Suomen Ilmavoimien käyttämästä VL Pyrystä mittakaavaan 1/3,5.

Tiistai-iltana 24.5.2022 oli VL Pyryn ensilento Hietanevan lennokkikentällä. Ensilento sujui pienten vastusten jälkeen odotusten mukaan hienosti. VL Pyryn korkeusperäsin oli herkkä, vaati radiolähettimen korkeusperäsinohjaukseen pientä säätöä. Muut ohjaimet olivat erittäin tasapainoiset.

Korkeusperäsimen herkyys näkyy hyvin lentoonlähtö videossa, kun lähtökiidossa veto löysätään ohjaimesta, niin kone on mennä nokilleen. Kokenut ja taitava lennättäjä kuitenkin hallitsee tilanteen. Lähestymisessä laskulaippojen ulosotto ei aiheuta trimmaamistarvetta, vaan VL Pyry lentää suoraan ja vakaasti.

Kannuspyörän ohjausjouset olivat liian löysät, eikä kone kääntynyt rullauksessa tarpeeksi nopeasti. Tästä selvitään laittamalla ohjausvaijereihin jäykemmät kannuspyörän ohjausjouset. Moottorissa ja potkurissa oli tehoa riittävästi. Kone lentää erittäin hienosti skaalanopeutta ja taipuu mukavasti taitolentoliikkeiin. Tämä mallilennokki VL Pyry on raju kärkisakkaaja, niin kuin esikuvakin.

VL Pyryn ensilento, kuvia

Jukka Pikkusaari Lapualta on suunnitelut ja rakentanut mallilennokin Suomen Ilmavoimien käyttämästä VL Pyrystä mittakaavaan 1/3,5. Mallilennokin on rakennettu ns. ”pitkästä tavarasta”, jossa on käytetty balsaa, haaparimaa, koivuvaneria, alumiinipeltiä, lasikuitua, nahkaa, kumia ja muovia. Rakennusaika on ollut ”kaks talavea”.

Suunnittelun pohjana on ollut esikuvan kolmitahopiirrokset ja valokuvat sekä kirjallisuudesta löytvä koneet tiedot. Rakennusaikaisia piirustuksia on tehty vain hyvin vähän lyijykynällä paperille. Yksityiskohdat on tehty valokuvien perusteella vuoleskelemalla sopivan näköinen osa.

Tiistai-iltana 24.5.2022 oli VL Pyryn ensilento Hietanevan lennokkikentällä. Ensilento sujui pienten vastusten jälkeen odotusten mukaan hienosti.

  • Tekniset tiedot
    • Mittakaava 1/3,5
    • Kärkiväli 2,8m
    • Lentopaino 11,7kg
    • Siipikuormitus 113g/dm^2
    • Moottori Laser 360 metanoli, potkuri 23×10

Traficom on hyväksynyt RC Hietaneva ry:n kenttäsäännöt

TRAFICOM/428766/05.00.12.04/2021]

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on katselmoinut RC Hietaneva ry.:n Hietanevan lennokkikentän toiminta- ja turvallisuusohjeet 22.3.2022 v3, RC Hietaneva lennätyspaikan ja sallivan UAS-vyöhykkeen kenttäsäännöt. Traficomilla ei ole huomautettavaa lennätyspaikan kenttäsääntöihin, ja näin ollen kyseisellä paikalla voi alkaa soveltamaan ilmailumääräys OPS M1-29 kohdan 4.3 Sallivat UAS-ilmatilavyöhykkeet ja määräyksen Liite 3 Sallivat UAS-ilmatilavyöhykkeet kohta a) Lennokkien lennätyspaikat vapautuksia komission täytäntöönpanoasetuksen (EU) 2019/947 kategoriaa ’avoin’ koskevista vaatimuksista liitteen mukaisesti.

Lue kenttäsäännöt tästä.

Kentän kunnostusta

Tänään oli hieno aurinkoinen syyspäivä. Sen verran kuitenkin tuuli, ettei tarvinnut ottaa lennokkeja esille, mutta aivan mahtava keli kentän kunnostukseen.

Ajettiin kentälle kuusi traktorikuormaa hienoa hiekkaa n. 27m^3. Levitettiin rautaharavalla, pakettiautolla ja betoniverkolla. Hienoa jälkeä tuli. Suurimmat notkelmat ja pikku kuopat täyttyi ja kenttä oikeni. Ei me oikein parempaakaan saa, kuin priimaa.

Tänä kesänä ja nyt syksyllä on ollut harvinaisen kuivaa. Vuodet ei ole veljeksiä eikä aina ole ollut mahdollista ajaa traktorilla ja painavalla hiekkakuormalla pellolle. Nyt oli siihen hieno tilaisuus, se käytettiin tehokkaasti hyväksi. Kenttä on loistavassa kunnosssa ensi kautta varten. Tänä syksynä kuitenkin vielä lennätetään sään salliessa.

Hiekan sirottelua
Eka lanauskierros. Transporterilla vedettiin betoniverkkoa.
Loppusilaus. Tasaista jälkeä tuli.

Hietaneva Open 2021 videoita

Stina Hiekan videoita tapahtumasta.

Sähkömoottoreiden tehot on nykyään ällistyttäviä.😲 Bensakonemiehet joutuu seuraamaan H-moilasena. Puikoissa pitkänlinjan F3A kuski Kimmo Kaukoranta Seinäjoelta.

Joskus pitää sähkölennokillakin tulla laskuun ja vaihtaa täysi akku.🤔 Lennättäjä Kimmo Kaukoranta.

Hietaneva Open 2021 galleria

Jukka Pikkusaaren pitkästä tavarasta rakentama 1/3,5 mittakaava skaalalennokki Rumpler 6B lentää hienosti hänen ohjastamana. Siipien kärkiväli 3,7m ja paino 15kg. Videon lopussa lapset sanoo totuuden; ”Toi on hieno”. 😉😎 Video Stina Hiekka.

https://www.youtube.com/watch?v=a8xdJEzN32E

Sähkömoottoreiden tehot on nykyään ällistyttäviä.😲 Bensakonemiehet joutuu seuraamaan H-moilasena. Puikoissa pitkänlinjan F3A kuski Kimmo Kaukoranta Seinäjoelta. Video Stina Hiekka.

https://www.youtube.com/watch?v=IvzaJTqiUAw

Kimmo Kaukoranta keskittyy FPV- drone lennätykseen. Siinä on luotettava mitä laseilla näkyy, ei auta mitään vaikka yrität kääntää päätä.😅 Kuva Stina Hiekka.

BH DHC-2 Chipmunkilla hidaslentoa pieneen vastatuuleen. Rullauskin menee jo paremmin kuin aikaisemmat pyörät tarrasivat nurmikkoon. Oisko nämä nyt jo neljännet pyörät mitä on kokeiltu. Lennättäjä Paavo Kujala. Video Stiina Hiekka.

https://www.youtube.com/watch?v=vle05n4uhH4

Ja sitten rullataan Chipmunk takaisin varikolle.

Kalustoa kentältä

Skaalalennokit Rumpler 6B 1/3,5 ja BH DHC-2 Chipmunk 1/4,8
Kimmo Kaukorannan F3A ja IMAC kisalennokkia
Piper Arrow, EFME kentällä

Viime hetken tietoa huomisesta, Hietaneva Open 2021 tapahtumasta.

Viime hetken tietoa huomisesta Hietaneva Open 2021 tapahtumasta. Lennokkiesityksiä meiltä on peruuntunut, mutta muutaman lennokin voimin saadaan perustaitolentoesityksiä lennätettyä. Lennokkikalustoa esittelemme varikolla kiinnostuneille.

Tällä tietoa iltapäivällä olisi kaksi pientä kuumailmapalloa lähdössä lennolle. Tuuli näyttää suotuisalta ja pallojen lentoreitti olisi Höykkylän yli Kurejoelle tai Pihlajakankaalle. Jos vielä tulee kiinnostuneita kuumailmapallolennolle, niin sitten otetaan iso pallo käyttöön, siihen sopii 8 hlöä. Nyt vaan lennolle.

Näin ohjelma vähän ontuu, mutta sää näyttää hienolta huomiseksi.👍👍 Tervetuloa. PS. Viereinen pelto kantaa hyvin jopa pakettiautoa, tilaa on autoille ja katsojille. Huomenna piknikille Hietanevalle.😉😎